De rabbijn vroeg: "Waar woont God?" (2003)

I.
Jezus geneest mensen ... niet zomaar,
maar opdat ze in actie kunnen komen voor de grote zaak
van het Koninkrijk van God.
Hij neemt de schoonmoeder van Simon bij de hand
opdat ze kan dienen.
Niet omdat vrouwen moeten dienen en mannen bediend zouden moeten worden.
'Dienen' is de nieuwe levenshouding
die van mannen èn vrouwen gevraagd wordt.
Daarna worden boze geesten verdreven
omdat de blokkades voor Gods Koninkrijk opgeruimd moeten worden.
Een melaatse wordt genezen: hij hoort er weer bij
en kan gaan roepen over Gods nieuwe toekomst die baan breekt.
Jezus geneest niet zomaar
en niet iedereen wordt door hem genezen.
Niet alle mensen kunnen verstaan waar het,
- als het Koninkrijk van God in het geding is - om gaat.
Ze moeten open kunnen staan voor de nieuwe dingen
die God met de mensen wil doen:
- zoals het stond in de eerste lezing -
'Ik onderneem iets nieuws, het begin is er al: zie je het niet?
Een weg leg ik door de steppe . .
Gods wegen zijn wegen van bevrijding,
uit Egypte, uit Babel, hier en nu in je eigen leven.
In het begin van Marcus' evangelie horen we spreken
over de wegen die recht gemaakt moeten worden
en over mensen die over die wegen moeten wandelen.
Maar mensen lopen soms verdwaald rond als arme zondaars,
ze weten niet welke kant ze op moeten
de tollenaar Levi die Jezus ontmoet bijvoorbeeld
en dan die arme lamme van vandaag:
die kan helemaal niet wandelen.

II.
In het tweede hoofdstuk van Marcus
worden die twee stumpers geholpen.
De tollenaar Levi wordt uitgenodigd mee te doen
en een lamme wordt op de benen gezet.
De gebeurtenissen hebben met elkaar te maken.
Wonderlijk genoeg zegt hij tot de zondige tollenaar:
'loop mee' en tot de lamme 'je zonden zijn je vergeven'.
De tollenaar die al heel wat (vreemde en kromme) wegen had afgelegd,
krijgt te horen dat hij nu pas werkelijk zinvol kan: lopen.
En tot de lamme die door vier vrienden bij Jezus wordt gebracht
zegt hij: jij krijgt nieuwe levenskansen:
je zonden zijn je vergeven: en verder: loop jij ook maar weer.

III.
Het verhaal van de lamme is een verhaal over ons
net zoals alle andere verhalen waarin zieken aan de orde zijn
over ons gaan.
Wij zijn de weg vaak kwijt:
welke kant moeten we op met de kerk
in ons persoonlijk leven.
Kunnen we eigenlijk wel verder.
Een collega hield een dienst met geestelijk gehandicapten
ze speelden het verhaal van Zacheus:
een groot zondaar die Jezus mocht ontvangen.
Een van de bewoners van het huis mocht Zacheus spelen.
Hij was klein dus dat klopte met het verhaal.
Hij deed echter iets vreemds.
De man liep licht gebogen,
met de hand boven de ogen turend naar alle kanten.
De pastor vroeg hem: 'wat ben je aan het doen?'
Hij antwoordde: 'ik ben de weg kwijt'
en toen iedereen verbaasd keek zei hij een beetje boos:
'snappen jullie dat niet:
een zondaar is de weg kwijt!'
Wij weten het ook niet allemaal meer.
Welke kant moeten wij op?
Welke keuzes moeten wij maken?
Het verhaal van de lamme is op ons van toepassing:
‘ probeer weer te lopen,
je moet toch een keuze maken:
en welke kant moet je op?
Jezus zegt: ‘IK BEN DE WEG
kies voor mij en leef.
Een intrigerend detail blijft voor mij altijd
de vermelding van het opengebroken dak.
Het doet mij een beetje denken aan Jezus' eigen komst
'van alzo hoge en alzo hoge en alzo veer' ?
Jezus is immers zelf ook binnengebroken
in de mensengemeenschap die samengedrongen staat
rondom het Woord van God.

En als die brave vier dragers van de lamme
het dak open hebben gebroken en hem hebben geholpen
is, als het dak open is, de hemel zichtbaar.
Jezus ziet hun geloof en Hij kan de vergeving der zonde
aanzeggen aan de verlamde en aan
allen die in zonde gevangen zijn.
De Heer in de hemel heeft maar een doel:
te zorgen dat de mensen op aarde op de been blijven.
Jezus, de Mensenzoon, is de gezant van Godswege die dat teweeg brengt.
In de Bijbel wordt wat afgewandeld
en er wordt voortdurend gesproken over
'de weg'.
'Maak mij Heer uw wegen bekend'
is een steeds terugkerend gebed in de psalmen.
'Gelukkig de mens die de goede weg bewandelt'
staat in palm 1.
Jezus zelf mag - als gezegd - 'DE WEG' heten
omdat hij die weg trouw heeft bewandeld.
Deze Mensenzoon,
die neergedaald is van de wolken des hemels naar de aarde,
heeft de macht om ieder van ons persoonlijk de zonden te vergeven,
nieuwe kansen te bieden iedere dag weer
en ons zo weer op de been te helpen
en op de been te houden.
Een nieuwe wereld komt in zicht
en een genezen mensheid, die gaan wil met God.
Maar er is nog veel te leren
en daarom eindig ik in deze zware dagen
met de psalmtekst:
'Maak mij Heer met uw wegen vertrouwd,
zet mij op het spoor van uw waarheid.
Zend mij uw licht en uw trouw tegemoet.'
Dat hebben wij wel nodig AMEN.